Do najbardziej przydatnych czy też nawet nieodzownych sprzętów w większych halach magazynowych albo stoczniach są suwnice, czyli urządzenia, które pracują w ruchu przerywanym.
Są one zaopatrzone w mechanizm opuszczania i podnoszenia ładunków.
Dziennikarz: Marcin Polak
Na podstawie danych z: http://www.flickr.com
Dla przykładu suwnice bramowe przypominają swym wyglądem klasyczną bramkę do piłki nożnej, choć na poziomej belce
umieszczony jest hak. Taki wciągnik jest w stanie się ruszać na
boki i w pionie. Suwnica stworzona jest do przemieszczania towarów i osób, lecz jedynie w obszarze, który jest ograniczony szerokością oraz wysokością toru jazdy. Na dźwignicy muszą być umieszczone wyraźne oznaczenia. Przykładowo na moście
musi być informacja o maksymalnym dopuszczalnym ciężarze, nr rejestracyjny Urzędu Dozoru Technicznego oraz
tryskacz wiszący o grupie natężenia pracy. Poza tym o największym dopuszczalnym udźwigu powinna informować także tabliczka na zbloczu hakowym. Do najważniejszych elementów wyposażenia mechanicznego dźwignicy zaliczają się m.in.: tor jezdny, odboje czy krzywki.
Na rynku istnieją dźwignice natorowe, podwieszane oraz bramowe. Ta pierwsza, zatem natorowa jest montowana zazwyczaj we wnętrzu hal
magazynowych oraz hal
przemysłowych. Jest ona złożona z kratownicowego pomostu, który toczy się po prowadnicach. Dźwignica boczna może posiadać udźwig do 5 ton a rozpiętość 10 metrów. Znacznie większe ciężary jest w stanie podnieść suwnica pomostowa dwudźwigarowa. Jej udźwig może wynieść aż do 200 t. Na pochylniach stoczniowych lub składowiskach najczęściej stosowana
jest dźwignica bramowa.