W budownictwie drogowym wykorzystuje się szereg substancji pochodzenia naturalnego oraz przetworzonych z odrzutów poprodukcyjnych oraz wydobywczych.
Głównie to są
kruszywa jak też masy ziemne realizujące wymagania jak też standardy budowlane, wchodzące w skład substancji wykorzystywanych do budowy szos lub autostrad.
Kruszywo drogowe jest materiałem sypkim pochodzenia organicznego lub mineralnego, powszechnie wykorzystywane m.in. do budowy (poznaj usługi przedsiębiorstwa
wolplan legionowo)
dróg (bazalt.pl/kopalnia-wilkow/oferta/kruszywa-drogowe-i-kolejowe/). Ze względu na sposoby jego pozyskiwania rozróżniamy kruszywa naturalne i sztuczne. Naturalne kruszywa są to kruszywa pochodzenia mineralnego, rozdrobnione w skutku erozji albo pozyskane przez mechaniczne
pokruszenie litych głazów.
Trudni się tym zazwyczaj kopalnia kruszywa (PGP „BAZALT” S.A.). Mogą być ulepszane w procesie ich przesiewania i przepłukiwania. Uzyskuje się je z dna rzek, jezior oraz sztolni piasku i żwiru. Kruszywa naturalne dzielą się na żwirowe jak też łamane poprzez maszynowe rozdrabnianie skał, np. grys i tłuczeń. Żwir jest to osadowa okruchowa skała występująca w luźnej postaci, o średnicy od dwóch mm do kilku centymetrów. Z reguły użytkowany bywa jako komponent betonów towarowych stosowanych na powierzchnie dróg, a również jako surowiec do podbudowy drogi. Grys, jako kruszywo maszynowo rozdrabniane, stosowany jest na warstwy łączące, wyrównawcze.