Klasy kruszyw do budowy dróg

W budownictwie drogowym wykorzystuje się szereg substancji pochodzenia naturalnego oraz przetworzonych z odrzutów poprodukcyjnych oraz wydobywczych.


Głównie to są kruszywa jak też masy ziemne realizujące wymagania jak też standardy budowlane, wchodzące w skład substancji wykorzystywanych do budowy szos lub autostrad.




kopalnia


Kruszywo drogowe jest materiałem sypkim pochodzenia organicznego lub mineralnego, powszechnie wykorzystywane m.in. do budowy (poznaj usługi przedsiębiorstwa wolplan legionowo) dróg (bazalt.pl/kopalnia-wilkow/oferta/kruszywa-drogowe-i-kolejowe/). Ze względu na sposoby jego pozyskiwania rozróżniamy kruszywa naturalne i sztuczne. Naturalne kruszywa są to kruszywa pochodzenia mineralnego, rozdrobnione w skutku erozji albo pozyskane przez mechaniczne pokruszenie litych głazów.




Trudni się tym zazwyczaj kopalnia kruszywa (PGP „BAZALT” S.A.). Mogą być ulepszane w procesie ich przesiewania i przepłukiwania. Uzyskuje się je z dna rzek, jezior oraz sztolni piasku i żwiru. Kruszywa naturalne dzielą się na żwirowe jak też łamane poprzez maszynowe rozdrabnianie skał, np. grys i tłuczeń. Żwir jest to osadowa okruchowa skała występująca w luźnej postaci, o średnicy od dwóch mm do kilku centymetrów. Z reguły użytkowany bywa jako komponent betonów towarowych stosowanych na powierzchnie dróg, a również jako surowiec do podbudowy drogi. Grys, jako kruszywo maszynowo rozdrabniane, stosowany jest na warstwy łączące, wyrównawcze.




Tłuczeń natomiast używany jest do produkcji nawierzchni kolejowych oraz betonów. Jego ziarenka są szorstkie, przypominające kształtem kostki czy ostrosłupy.
2023-02-15
Do góry
Zamknij
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w ustawieniach Twojej przeglądarki.