W domu każdego z nas znajduje się niemało różnorodnych dokumentów, jakie trzeba gromadzić z uwagi na ich ważność. Niestety dość często okazuje się, że nie jesteśmy w stanie zaprowadzić w nich porządku.
Zazwyczaj nie wiemy, co może okazać się za jakiś czas niezbędne, a co nie, przez co zbieramy właściwie wszystko. I choć najczęściej staramy się nawet posprzątać wszystkie sprawy, to jednak najczęściej po paru dniach porządku, wszystko wraca jak było, czyli do dotychczasowego chaosu. Jak więc utrzymać porządek w
dokumentach na długi czas?
Dość ważne jest, żebyśmy już na wstępie stworzyli kategorie wszystkich rodzajów dokumentów, które posiadamy w naszym mieszkaniu. Należy gromadzić w pierwszej kolejności najważniejsze dokumenty dotyczące posiadanych przez nas pożyczek - głównie potwierdzenia spłat.
Czy chcesz może poddawać tę sprawę późniejszej analizie? Jeżeli tak, to zweryfikuj serwis (
https://pl.beonigroup.com/), który publikuje podobne zagadnienia.
Należy je przechowywać, aż do momenty spłaty całego zadłużenia, a nawet nieco dłużej. Warto także przygotować kopie niektórych dokumentów, które np. sporządzaliśmy na potrzeby wszelkiego typu finansowych transakcji lub też przy okazji załatwiania konkretnych spraw w urzędach. Oprócz tego niezbędne jest przechowywanie dokumentów takich jak akty notarialne czy też świadectwa pracy.
Mnóstwo osób przechowuje także rachunki za stałe opłaty, takie jak gaz lub prąd, a także zaświadczenie zapłaty. Niektórzy zachowują również rachunki za wszelkiego rodzaju produkty, które nabyli w sklepie. Czasami mogą być one przydatne, szczególnie w sytuacji dokonywania późniejszych reklamacji.
Niewątpliwie istotne jest także, abyśmy przygotowali w naszych dokumentach niezbędną kategorię z dokumentami sporządzanymi na potrzeby
Urzędu Skarbowego (więcej o pit za 2014). Są to różnego typu rozliczenia i zaświadczenia, dzięki którym dokonywane zostały rozliczenia z Urzędem Skarbowym. Powinny być one przechowywane przez 5 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło rozliczenie. W sytuacji braku tych zaświadczeń, fiskus może zarządzić nawet karę i zażyczyć zwrotu kwoty, która została odliczona od podatku, zwiększoną dodatkowo o odsetki ustawowe. Warto więc pamiętać o tym wykonując
rozliczenie PIT 2014 (więcej info na stronie). To niezwykle istotne, aby uniknąć w przyszłości zbytecznych kłopotów.