W jaki sposób funkcjonują samochodowe amortyzatory?

Za komfort w czasie jazdy autem odpowiada układ tłumiący, a więc amortyzatory. Właśnie dzięki nim nierówności oraz drgania nie zostaną przeniesione na pasażerską kabinę.


Amortyzator nie jest jednak elementem długowiecznym. Nasze realia drogowe powodują, iż ich wymiana w większości aut konieczna będzie mniej więcej co 60 000 kilometrów, zaś w niektórych czterokołowcach jeszcze wcześniej. Zgodnie z powszechnym mniemaniem amortyzatory tylko tłumią drgania. Nie jest to jednak ich wyłączne zadanie. Oprócz podnoszenia wygody podróżowania celem ich jest też poprawa bezpieczeństwa .kliknij w źródło anodowane aluminium anodowane aluminiumWłaściwa praca amortyzatorów umożliwia utrzymywanie przyczepności gum z nawierzchnią szosy. Gdy w naszym samochodzie układ amortyzowania jest nadwątlony, wtenczas na wyboistej szosie, dla przykładu z poprzecznymi nierównościami, opony mogą się odrywać od nawierzchni ulicy. To bez wątpienia odbija na długości drogi hamowania samochodu. Układ amortyzujący pośrednio oddziaływa też na działanie takich systemów, jak ESP.


Kolejne tematy

Granodioryt - czyli, jaką rzecz warto mieć pojęcie na temat wspomaninej skałki ukazującej się na obszarze Polski

granodioryt
Dziennikarz: eFile989
Na podstawie danych z: http://www.flickr.com
Czym dokładnie jest napomknięty wewnątrz temacie granodioryt? Co wchodzi w jego skład? Gdzie są zawarte jego złoża na terenie Polski? Do czego bywa on stosowany? Jak sporo ma możliwość kosztować 1 tona takiego rodzaju surowca? To wszystko i jeszcze bardziej dużo bez najbardziej małego problemu odnajdziesz w środku naszego nowego - świeżutko co napisanego - felietoniku!


branża budowlana
Dziennikarz: Aleksej Leonov
Na podstawie danych z: http://www.flickr.com


świat
Dziennikarz: Blachy Pruszyński
Na podstawie danych z: Blachy Pruszyński


przemysł - odbicie
Dziennikarz: Marcin Polak
Na podstawie danych z: http://www.flickr.com


W czterokołowcach stosuje się na ogół amortyzatory olejowo-gazowe i olejowe. Kluczową różnicę pomiędzy nimi stanowi kompensacyjna komora. W olejowym rodzaju układu amortyzującego jest ona otwarta, natomiast w olejowo-gazowej będzie zamknięta (sprężony gaz odizolowany jest specjalnympływającym tłokiem). Jak funkcjonuje amortyzator? Układ tłumiący w trakcie pracy zostaje poddawany rozciąganiu oraz ściskaniu. W fachowym języku owe procesy zwane są odbiciem oraz ściskaniem.


Wyróżniamy dwa warianty budowy amortyzatorów, to znaczy: dwururowe i jednorurowe. Oznakami zniszczenia amortyzatora są: nierównomierne eksploatowanie gum czy też zwiększone kołysanie się samochodu.
2023-10-13
Do góry
Zamknij
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w ustawieniach Twojej przeglądarki.