Siłownik elektromechaniczny tak naprawdę nie ma skomplikowanej budowy – zbudowany jest z silnika i przekładni, jaka zamienia ruch obrotowy wirnika na ruch liniowy tłoka. By można było zyskiwać znaczne siły na końcówce tłoka, bardzo często wykorzystywane są przekładnie wielostopniowe.
Siłowniki elektromechaniczne są różne w budowie od rodzajów pneumatycznych oraz hydraulicznych. Trzeba przyznać, że różnice są znaczące. Nie napędza ich bowiem powietrze sprężone lub olej tłoczony pompą, ale energia elektryczna, co powoduje, iż sterowanie i obsługa takiego siłownika jest łatwiejsza oraz bardziej tania. Nie trzeba więc się bać nieszczelności, jaka mogłaby się pojawiać w układzie zasilania siłownika. Tego typu nieszczelności mogą odpowiadać za zminimalizowanie siły działania siłownika lub ubytek czynnika napędowego – powietrza lub oleju. Żeby dowiedzieć się więcej zobacz serwomotory elektryczne.
Nie trzeba wymieniać drogich pomp albo sprężarek, jakie oczywiście dość naturalnie ulegają zużyciu. Instalacja, jaka steruje siłownikiem elektrycznym jest o wiele mniej skomplikowana, a to sprawia, że jest też tańsza oraz bardziej prosta w
montażu. Jak działa tego rodzaju siłownik? Jego zasada działania jest mało skomplikowana. Silnik elektryczny (zobacz
remont silnika elektrycznego) przy wsparciu przekładni obraca śrubą napędową, po której przesuwa się nakrętka. Do nakrętki umocowany jest
tłok.
Pamiętaj o tym, że można przeglądnąć następne ciekawe wątki - należy tylko na danej stronie (
http://arapneumatik.pl/k-212-wakuometry) wejść w podany link.
Ruch nakrętki po śrubie gwarantuje ruch całego tłoka.