Jakość jest terminem złożonym jak też wynikowym, będącym odzwierciedleniem kryteriów przyjętych przez państwo i jego instytucje, zrzeszenia międzynarodowe oraz krajowe, oczekiwań biznesmenów oraz nabywców itd.
We współczesnych
czasach wzrasta
przesłanie jakości i zarządzania jakością.
Realizacja przyjętych planów oraz wynikających z nich norm nastręcza dobrego zarządzania nimi,
dostrzeganego jako proces sterowania wzajemnie współzależnymi procesami koniecznymi do jego pełnego zrealizowania, jak też powiązania z dotychczasową strukturą organizacji jak też celami jej działalności. Systemy
zarządzania jakością >>> system zarządzania jakością rozpatrywane są jako integralny fragment składowy procesu zarządzania organizacją, mieszczące 5 funkcji kierowania, tj. planowanie, organizowanie,
Zarządzanie ludźmi, dozorowanie jak też doskonalenie. Funkcje owe są wzajemnie łączone, przy czym wedle współczesnych zasad zarządzania jakością jakość uzyskuje się przez jej
planowanie, a nie poprzez inspekcję. W związku z tym w przebiegu planowania ujmuje się, co, w jaki sposób oraz kiedy uzyskać, i sprawdza się możność realizacji. Dlatego wielkie znaczenie mają badania, na podłożu jakich pozyskujemy dane na temat otrzymanych wyników, jakie są podstawą porównań i ocen.
Podstawowe
metody kierowania jakością stanowią oddzielony obszar wiedzy, w którym zaordynowania i
normy (aktualnie przede wszystkim normy ISO) charakteryzują ogólne metodologie kierowania jakością -
wdrażanie systemu zarządzania jakością.