Specyfikacja elementów do aut

Świeca żarowa jest to urządzenie wykorzystywane w silnikach wysokoprężnych i modelarskich służące do udogodnienia rozruchu, zwłaszcza w niskich temperaturach i stabilizację niskich obrotów pracy silnika. Używanie świec żarowych zmniejsza też emisję szkodliwych składników spalin podczas rozruchu zimnego silnika.

motoryzacyjny Tand
Na podstawie danych z: tand.pl
Świeca żarowa jest grzałką wbudowaną w ściankę głowicy silnika, a jej moduł grzejny usytuowany jest we wnętrzu kolektora ssącego. W silnikach z wtryskiem pośrednim miejscem ulokowania jest komora wstępna lub komora wirowa. Na skutek przepływania prądu elektrycznego z akumulatora spirala silnie nagrzewa się zwracając ciepło zasysanemu powietrzu z kolektora co skutecznie ułatwia rozruch. W silnikach z wtryskiem pośrednim świeca żarowa grzeje komorę, udagadniając odparowanie paliwa i samozapłon. Użycie świecy żarowej jest bardzo znaczące w silniku z wtryskiem pośrednim (np. 4C90), gdzie następują większe straty ciepła w komorze wstępnej, sterownik (arapneumatik.pl/p-184-inteligentny-ustawnik-elektropneumatyczny-pozycjoner-elektro-pneumatyczny-sipart-ps2-siemens) do świec żarowych podtrzymuje jej pracę jeszcze przez jakiś czas po uruchomieniu silnika. Ma to na celu zapewnienie stabilności obrotów biegu jałowego i uniknięciu drgań. Albowiem w silniku wysokoprężnym o wtrysku pośrednim w komorze wstępnej dochodzi do zapłonu paliwa - to w nich przeważnie instaluje się świece żarowe. Silniki z wtryskiem bezpośrednim potrzebują użycia świec żarowych w trudniejszych warunkach rozruchu (np. w czasie mrozu, po mocnym ochłodzeniu silnika). W swym działaniu świece żarowy, która jest elektrycznym grzejnikiem, zastosowano prawo Joule'a, gdzie przy przepływie prądu elektrycznego przez rezystor tworzy się ciepło. Po włączeniu napięcia zasilającego świecę temperatura spirali grzejnej wzrasta do
Serwis samochodowy
Dziennikarz: JEREMY DUMOND
Na podstawie danych z: http://www.flickr.com
momentu, gdy moc oddawana do otoczenia w postaci ciepła wyrówna się z mocą doprowadzonego prądu. Jeżeli pominąć niewielkie utraty energii w przewodach doprowadzających prąd do świecy żarowej, to ogół dostarczonej energii elektrycznej zostaje zamieniona w ciepło. Spirala grzejna to na ogół kilka zwojów drutu oporowego.

Cechą charakterystyczną silnika wysokoprężnego jest proces spalania różniący się od tej reakcji w silniku benzynowym. O ile w tym ostatnim zapłon mieszanki występuje w wyniku iskry elektrycznej ze świecy zapłonowej, o tyle w silniku wysokoprężnym najpierw dochodzi do sprężenia powietrza do bardzo wysokiego ciśnienia (stąd miano tych jednostek – wysokoprężne). Sprężone powietrze osiąga wysoką temperaturę i wtedy wtryskiwane jest paliwo – następuje zapłon.
Ale w przypadku zimnego silnika Diesla obowiązkowe jest początkowe podgrzanie komory spalania, aby umożliwić zainicjowanie zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Do tego właśnie konieczne są części samochodowe- żarowe podgrzewają powietrze w komorze spalania do optymalnej temperatury w czasie od kilku do kilkunastu sekund. O tym, że działają świadczy zapalona pomarańczowa kontrolka na desce rozdzielczej (zazwyczaj z symbolem spirali). Włącza się, kiedy przekręcamy kluczyk w stacyjce. Z zapaleniem silnika (firma Partner Serwis-przejdź na naszą stronę to łącze) należy zaczekać dopóki nie zgaśnie.
2018-08-29
Do góry
Zamknij
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w ustawieniach Twojej przeglądarki.