Jak niezwykle istotne są tuleje w pracy zawieszenia w samochodzie?

Zdawać by się mogło, że tego typu mała część układu jezdnego nie powinna sprawiać znacznego problemu. Podstawową rolą tych elementów jest tłumienie nawet małych drgań, które występują podczas pracy jezdnego systemu w samochodzie.


Przeważnie początkowym tłumikiem drgań jest opona, jednak wszystkich nierówności nie wytłumi.




wózek widłowy
Dziennikarz: barockschloss
Na podstawie danych z: http://www.flickr.com


Fundament pod budowę domu jednorodzinnego
Dziennikarz: NIOSH


Następnym tłumikiem jest tuleja (zobacz tuleje z brązu) zawieszenia, gdyż resor i amortyzatory przyjmują znaczniejsze nierówności. Inną funkcją tulei jest zmniejszenie naprężeń w układzie podwozia. Wahacze oraz stabilizatory działają w sposób wynikający z ich budowy, lecz także znoszą obciążenia we wszelakich kierunkach. Wszystko nie może być złączone ze sobą na sztywno, ponieważ części podwozia byłyby poddawane bardzo dużym obciążeniom. Wtedy po pewnym okresie zaczęłyby wyginać się i pękać.


Urządzenia
Dziennikarz: www.eecpoland.eu
Na podstawie danych z: www.eecpoland.eu


Wszyscy mechanicy wiedzą jak istotne są tuleje metalowo-gumowe. Są to zużywające się najszybciej elementy zawieszenia. Gdy zaczną łapać luzy powodują charakterystyczne pukanie. Nawet nieduży luz na tulei można usłyszeć, a bardziej znaczący również odczuwać. W niektórych modelach samochodów, tulejki zużywają się już po przejechaniu 10-15 tys. kilometrów. Wiele zależy od klasy wspomnianych części. Kiedy tuleja zużyje się, trzeba ją wymienić. Należy jednak pamiętać, że nie każda konstrukcja pozwoli na to. Czasem wymiana tulei się po prostu nie kalkuluje. Kłopot mają posiadacze pojazdów, w jakich wahacz posiada niewymienne tulejki. Najlepiej tulejki podwozia wymieniać jest parami. Zużycie tulei po jednej stronie znaczy, że ta po drugiej stronie też będzie niedługo do wymiany.




Wymiana tulei w wahaczach powinna być wykonywana na hydraulicznej prasie. Musi się to odbywać wolno oraz dokładnie tak, aby tuleja była dobrze wciśnięta.

Czy Twoim zdaniem opisywany wątek jest bardzo ciekawy? Jeśli tak sądzisz, to kliknij na polecany serwis www - tam odnajdziesz równie intrygujące dane.

Złe wciśnięcie tulei może popsuć wahacz.
2019-07-11
Do góry
Zamknij
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w ustawieniach Twojej przeglądarki.